Ra-den besitzt ein Trylimit ³

Mit dem kommenden Patch 5.2 wird der Thron des Donners als neuer Raid in das Spiel implementiert. Dort wird uns nur auf der heroischen Schwierigkeit der zusätzliche Boss Ra-den begegnen, welcher nach neuesten Informationen noch mit weiteren Beschränkungen ausgestattet sein wird.

Während man in Cataclysm bereits Sinestra als Gegner vorweisen konnte, der nur auf der heroischen Schwierigkeit verfügbar war, so konnte man diese Drachendame doch wenigstens billig oft angreifen. Ra-den wird im Gegensatz dazu wohl ein Trylimit aufweisen, welches ähnlich funktionieren wird, wie das des Lichkönigs zu Zeiten von WotLK. Bisher liegt diese Grenze bei 30 Versuchen, sodass ihr nach 30 Wipes keine weiteren Angriffe mehr durchführen könnt.

Die Entwickler sehen Ra-den im Grunde nicht wirklich als Endboss an, sondern mehr als eine Art Bonus oder auch Belohnung, die ihr euch dadurch verdient, indem ihr den eigentlichen Endboss Lei Shen tötet. Obwohl der zusätzliche Boss in dieser Hinsicht einige Gemeinsamkeiten mit Algalon aufweist, so hat man an anderer Stelle versucht, genau davon Abstand zu nehmen.

Der Kampf in Ulduar unterlag einem knappen Zeitlimit, was sich als nicht wirklich förderlich für den Spielspaß herausgestellt hat. Das Ziel dieser Grenzen ist es, die Gilden dazu zu bringen mehr Wert auf Qualität anstelle von Quantität zu legen. Mit genug Versuchen kann eigentlich beinahe jede Gruppe einen bestimmten Boss niederstrecken, sofern sie nur lange genug daran wipen. Daher ist dieses Trylimit eine gute Möglichkeit, um herauszufinden, wer wirklich gut spielt und wer einfach nur zu viel Zeit hat.

Mittlerweile gibt es bereits eine Stellungsnahme eines Game Designers über die Veröffentlichung ihrer kleinen Überraschung:

So much for surprises. :( Yes, that is currently the plan.

A few comments on our thinking. First off, I’ve seen some people quoting a 2010 WoW Dev Twitter chat where we said “Limited Attempts didn’t really work out” as one of the WotLK retrospective points. That was true as they were generally utilized in that expansion. In the very same dev chat, we also said “If we do limited attempts again it would probably be limited to optional bosses like Algalon.”

Well, guess which boss Ra-den is probably most like?

The actual Algalon approach (or really, if you want to be accurate, the Vaelastrasz v1.0 approach) is not one we’re likely to repeat. It definitely adds quite a bit of tension, but a narrow time window ends up being more about frantic racing back to the zone, rebuffing, and rushing to pull again, since it’s hard to justify time spent strategizing while the clock is ticking. But even worse, a lengthy disconnect or some sort of server issue can completely ruin the entire week’s effort. Having your main tank suffer a power outage 10 minutes into your hour on Algalon was not a happy time.

Now, as for actual limited attempts, aside from using them a bit too widely in Lich King (including on Normal modes in Icecrown Citadel), they also largely failed to accomplish their objective of focusing guilds on quality, rather than quantity, of learning attempts and progression. As many people recall, the cutting-edge guilds that were progressing in ToGC or Heroic ICC would commonly learn mechanics, practice execution, and refine strategies on their lesser-geared alts (and/or on Normal mode), before stepping up to risk precious Heroic attempts. That clearly wasn’t the intended experience, and just added a layer of nuisance to the whole affair.

In our entire history of using limited attempts, there was only one boss where I’d say they actually worked out fairly well: Heroic Lich King. The main reason for this was that you couldn’t access Heroic Lich King at all unless you defeated Putricide, Sindragosa, and Lana’thel on Heroic difficulty as well. And during the first few weeks of Heroic progression, that was beyond the means of essentially all the alt raids out there. After all, the point of running split main/alt raids is to funnel gear to the mains to maximize their effectiveness for Heroic progression, right? So by definition the alts are less geared than the mains, and if the mains can just barely, barely beat something, the alt group is going to be in for a rough time.

As a result, I don’t believe we ever saw a single true alt Heroic Lich King progression raid. Similarly, I don’t think we’re going to see alt raids on Ra-den. The number 30 is also large enough that while one accidental pull or disconnect is of course still going to sting, it isn’t crippling.

I’d also really like to emphasize that Ra-den is a true bonus boss. Lei Shen is the final boss of Throne of Thunder, just as Yogg-Saron was the final boss of Ulduar. Lei Shen offers an epic challenge, and should feel like the pinnacle of the zone as a whole. Ra-den is your reward if you manage to beat the zone on its hardest difficulty — he’s a bonus level. And sometimes the rules are a bit different on those.